Ke shlédnutí na Artsemestru UMPRUM – 18–21/12 – již brzy online!
Seriál.
Doku-mystery z katedry grafiky
A. K. A. grantový projekt 75 let 
katedry grafiky UMPRUM


Letošní rok je výjimečný vším, tak jako všechny ty ostatní roky, které jsme měly tu příležitost zažít. A mezi těmi neobyčejnými věcmi, kterými se vyznačuje, je i 75. výročí založení katedry grafiky — která pochopitelně nebyla založena jen tak, s ní byly založeny i všechny katedry ostatní.

Jsme kolos, sedm ateliérů, sedm různých řemesel (minimálně), desítky různých lidí a tisíce (minimálně) různých vizí. My, všechny a všichni, naše ateliéry, naše vize, ji tvoříme. Snažíme se.

Rozhodly jsme se pro něco, co tu v historii katedry snad ještě nebylo, ale o čem jsme už dlouho debatovaly. Je to něco přes rok, kdy jsme seděly po schůzi katedry u nápojů a posteskly si, že se méně vídáme a ještě méně spolupracujeme. 
Jdeme do toho. 

Spolupráce všech sedmi ateliérů napříč ročníky i obory. Natočíme seriál! Proč? Protože se u nás na katedře už dávno nevytahují plakáty k brněnským veletrhům tuší, nepodmazávají temperou a státní běloba tiše schne v zásuvce stolu. Jsme intermediální, jsme digitální, všechno se hýbe, všechno bliká. Rychlost, laser. A ovšem — přítomna je také pomalost, přemýšlivost, důkladnost, puntičkářství, tradice, analog. Jsme to všechno a jsme to dohromady, jakkoli rozervaně to zní. Proč teda ne? 

Od počátku za tím nebyla touha významněji přispět k oslavám založení školy (která, ať už to zde zazní, slaví 140. výročí založení), ale především chuť spojit studentstvo napříč všemi ateliéry. Katedra je roztržená mezi dvě budovy, jsme pořád uprostřed stěhování a proměn, a člověk ztrácí přehled, kam si jednotlivé tváře, které potkává na chodbách, zařadit. 

Moc dobře víme, že jedním z hlavních přínosů UMPRUM byly, jsou a budou především osobní vazby, které si studující během studia vytvoří. Slavnostní sezónu jsme načaly společným kolosálním plenérem u Sázavy, uprostřed dýmů, ohňů, neuvěřitelné cuisine a rozehřívacích úkolů. Týmy byly složeny losem, spravedlivě i dle Jirkou řízeného a zaplaceného AI mastermind rozřazení na základě odpovědí ve studentském dotazníku. 

Pak už to jelo. Každých čtrnáct dní projížděčka všech projektů v kině, filmový klub KG a řada přednášek. Marek Grajciar nás uvedl do scenáristiky, Damián Vondrášek zase do režie. Petr Marek nás ponořil do tajemných vod Trierova Království, nechyběla ani okružní jízda bizárem. Jakub Kudláč nás zasvětil do filmové hudby, Honza Netušil a Marek Cimbálník zase do motion designu a animované typografie. Lukáš Grygar nás odklonil ke hrám a seriálům, Pavel Rajčan uvedl do umění filmových plakátů ve své sbírce a Jakub Bachorík se blýskl vědomostmi o plakátu africkém. 

Proč konzultovat v zajetých kolejích? Došlo k rošádám, obvyklé tandemy vedoucí ateliéry se rozdělily a konzultovalo se v dosud nevídaných sestavách. A co je výsledkem? Přes dvě hodiny audiovizuálního obsahu, jedna hra, řada plakátů, doprovodných tiskovin, kreslených reportáží, kapela, web serial.umprum.cz a mnoho dalšího, často neviditelného. Jednotlivé díly Seriálu jsou propojeny nejen postavou údržbáře v modrých montérkách, Klářinou znělkou a jejími variacemi, živou kapelou atd... Tvoří bohatý celek, který nahlíží na UMPRUM fantaskně, kriticky, analyticky, sociálně citlivě, zcela vážně a dokonce i s humorem.

Byla tedy tahle monstrózní akce dobrý nápad? Ano. 

Známe se navzájem o něco líp a to nás samotné činí lepšími. S úsměvem se zdravících osob na chodbách školy přibylo a přátelství, která vznikla během Seriálu, přetrvají. 

Adélo, Anno, Attilo, Darku, Evo, Greto, Iris, Jozefe, Adélo, Adriane, Anno, Anno, Anno, Danieli, Filipe, Jasmíno, Julie, Mikuláši, Davide, Jane, Mariio, Sidney, Sofie, Sofiye, Štěpáne, Adélo, Ello, Jane, Jaroslave, Julie, Kristiáne, Kristiáne, Kristýno, Vojtěchu, Adame, Barboro, Davide, Emmo, Finne, Jakube, Kristýno, Martine, Mikoláši, Prokope, Kilizi, Marku, Mario, Martine, Rebecco, Štěpáne, Vanesso, Vavřinče, Alexi, Anno, Davide, Emmo, Jakube, Karlo, Kláro, Matěji, Anno, Anno, Barboro, Eliáši, Emmo, Matěji, Zuzano, Anno, Marie, Natálie, Šimone, Terezo, Anežko, Petře a samozřejmě i Barboro, Barboro, Nikolo, Mario, Konráde, Ondřeji, Jane, Terezie, Vladyslave — děkujeme a smekáme! 

Jan & Michaela


David Bowie, H


































Doprovodné přednášky


09. října
Marek Grajciar: Základy scenáristiky
Prednáška prakticky zhrnie základné piliere scenáristiky: od práce s nápadom, cez kľúčovú dynamiku zámeru a prekážky a tvorbu postáv, až po štruktúru 3-aktovej stavby, vytvárania scén a dialógu. Dotkneme sa aj práce s publikom a rešeršu ako motoru autenticity. Súčasťou prednášky bude pasáž o príbehoch na pokračovanie: rozdiel medzi epizodickou a seriálovou výstavbou, práca s dlhodobým dramatickým oblúkom a viacerými líniami. Na záver si povieme o špecifikách práce s príbehov v rôznych médiách (film, hra, komix, divadlo) a ako o nich uvažovať.

09. října
Damián Vondrášek: seriálová režie V rámci přednášky se zaměříme na téma režie seriálového díla. Na konkrétním příkladu projektu Pět let probereme, jak vzniká seriálový formát a úlohu režiséra/režisérky v celém procesu. Následně se formou Q&A zaměříme na specifické potřeby v rámci semestrální práce - principy hrané režie, komunikace se štábem, specifika práce s herci a neherci, improvizace, alternativní přístupy, nové formáty atd…

16. října
Petr Marek: Fenomén Království
30. října
Jakub Kudláč: Úvod do filmové hudbyFilmová hudba je objekt přetížený významem. Nejenom že to je hudba (což je samo o sobě komplexní už dost), ale hlavně je to hudba ve zcela nehudebním kontextu. Je to hudba vytržená ze svého přirozeného prostředí a jako labilní štěp přiložena ke kmenu filmového vyprávění. Komplexita vznikajícího znaku je strašlivá a krásná současně. A taky trocha nenápadná. Neměli bychom však zapomínat, že když kontemplujeme nezměrnou komplexitu, ona taky pozoruje nás, není to dobrodružství bez nebezpečí.

6. listopadu
Jan Netušil: Dějiny a vývoj motion designu
6. listopadu
Marek Cimbálník: Animovaná typografie
13. listopadu
Lukáš Grygar: Hry podle filmů a seriálů a vlivy vzájemných adaptací na scenáristikuJak se seriálová tvorba propisuje do světa her? Zdaleka ne tolik, jak by se nabízelo. Mezi lynchovskými aluzemi a sousedy z pekla zkusíme křesat inspiraci ze seriálů, na které už svět dávno zapomněl, a najít virtuální sitcomový gauč. Tohle jste v minulém díle rozhodně neviděli.

20. listopadu
Pavel Rajčan: Československý autorský filmový plakát Přednáška ve formě komentovaného powerpointu představí cca 500 plakátů. Provede nás v historickém kontextu od počátku plakátové reklamy v druhé půlce19.století až do současnosti s akcentem na autorské, výtvarné plakáty 60. let. Představí nejoceňovanější plakáty, promluví o praxi zadávání plakátů v Ústřední půjčovně filmů. Porovná československý umělecký plakát s komerčním plakátem západoevropským. Okomentuje situaci po zániku Ústřední půjčovny filmů v roce 1990 , vstupu reklamního trhu do České republiky a přehlédne současnou neveselou plakátovou situaci.

20. listopadu
Jakob Bachorík: Africký plakátOd 80. let 20. století do doby těsně před miléniem existoval v Ghaně zlatý věk ručně malovaných filmových plakátů, takzvaná éra Ghallywoodu – fascinující poklad na pytli od mouky. Tato etapa v africkém lidovém umění je jedna velká jízda, kde se meze ve fantazii rozhodně nekladou. Na návštěvníky čekají přesvalení hrdinové a hrdinky, filmové výjevy, co se nikdy nestaly, fantaskní pouliční poutače a afričtí mistři štětce a barvy.

Web projektu
Barbora Tomová GDNM, Nikola Iljučoková TYPO
Ilustrace: Terezie Puršlová GDVK


Tiskovina
Redakce: Barbora Haplová TYPO, Nikola Ivanov KG,
Konrád Karlík GDVK, Ondřej Mazanec GDVK
Grafický design: Konrád Karlík GDVK, Ondřej Mazanec GDVK
Redakce textů: Barbora Haplová TYPO, Nikola Ivanov KG
Reportážní kresba: Františka Čapková ILU
Klára Smeykalová ILU, Šimon Fibrich ILU,
Barbora Fránková ILU
Fotografie týmů: Maria Michopulu F2
Překlad do američtiny: Nathan Fields
Tisk: Tiskárna Protisk, s. r. o., České Budějovice


Generální grafický design výstavy + filmové předěly
Jan Diviš Animace ANIM, Terezie Puršlová GDVK,
Vladyslav Afanasiev GDVK


Katedra grafiky UMPRUM
ateliéry ilustrace a grafiky, písma a typografie, grafického designu a vizuální komunikace, grafického designu a nových médií, animace a filmu, fotografie II., designu a digitálních technologií

Praha, Evropská unie
Zimní klausury 2025


Pedagožstvo
Alena Kotzmannová F2, Filip Kraus TYPO, Jakub Zich ANIM, Jan Čumlivski TYPO, Jan Drozda ANIM, Jan Netušil DDT
Jiří Hölzel DDT, Juraj Horváth ILU, Katrin Zadrick F2,
Lukáš Kijonka GDNM, Martin Ponec GDNM
Michaela Kukovičová ILU, Michaela Režová ANIM,
Petr Babák GDNM, Richard Jaroš GDVK
Tomáš Zumr F2, Zuzana Bukovinská ANIM
Zuzana Lednická GDVK


Soupiska týmů

Díl 1.
Suterén Macabre
Atilla Kosar GDNM, Darek Šušor ANIM, Iris Hobson-Mazur ANIM
Greta Vrabcová GDVK,  Anna Ivakhno TYPO
Adéla Synáčková GDVK, Eva Havlová TYPO, Jozef Virányi ILU


Díl 2.
One last time
Matěj Kolesa TYPO, Anna Macháčková ANIM, Jakub Varga DDT, David Novák GDVK, Klára Čmejrková ILU, Emma Hons TYPO
Alex De Corso GDVK, Karlo Senta F2

Díl 3.
Byt číslo
Ella Dolinská GDNM, Vojtěch Haken ANIM, Jaroslav Lekeš TYPO, Jan Merc F2, Julie Alžběta Pravcová GDVK
Adéla Prokopová STÁŽ F2, Kristýna Šťastová GDVK
Kristián Toman GDVK, Kristián Vejrážka GDNM

Díl 4.
The action of being removed
Štěpán Sova TYPO, Marek Kolouch GDVK, Vavřinec Doubek F2
Vanessa Stefanetti F2, Kiliz Roques-Maitia TYPO
Rebecca E. Gray ILU, Martin Degouve ANIM
Maria Chernobay TYPO

Díl 5.
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v jiné dimenzi
Anežka Hájková STÁŽ ANIM, Petr Vaněk GDNM

Díl 6. 
Umpredictable__
Štěpán Blaschko ILU, Jan Cestr stáž F2, Sofie Fenyková ANIM, Theo Kryštůfková DDT, David Lusala DDT, Sidney Malých ILU, Sofiya Meskhi TYPO, Stanislav Palát F2, Mariia Zhuikova GDNM

Díl 7.
I_UMPRUM
Anna Ježová GDVK, Anna Kyněrová TYPO
Barbora Procházková ANIM, Eliáš Hradil ILU
Emma Giacintová GDNM, Matěj Filip Kotlán ANIM
Zuzana Hodulová ANIM

Díl 8.
Chittusiho salónek
Prokop Císler TYPO, Jakub Čapka ILU, Barbora Fránková ILU
Benjamín Horváth TYPO, Kristýna Krejčíková DDT
Emma Lea Nikodýmová F2, Martin Skalka GDNMILU, David Frank Tenora GDVK,  Adam Trávníček GDVK, Mikoláš Vojtěch ANIM

Díl 9.
Záhady devítky: Atmosféra strachu
Tereza Burianová ANIM, Matěj Havel , Anna Jandová ILU
Natálie Malá GDVK, Marie Nakonečná ILU, Šimon Vlasák TYPO

Díl 10.
Ponorka
Adéla Preislerová GDVK, Adrian Dvorský GDVK
Anna Landgrafová GDNM, Anna Vašičková GDNM
Filip Sajler GDNM, Anna Sherlupenkova TYPO
Daniel Mrázik DDT, Jasmína Živcová F2, Mikuláš Mahr F2
Julie Černá ANIM



Web, tiskovina, grafický design výstavy,
filmové předěly, fotografie týmů, reportáže


Barbora Tomová GDNM, Jan Diviš ANIM, Konrád Karlík GDVK, Maria Michopulu F2, Nikola Iljučoková TYPO,
Ondřej Mazanec GDVK,Terezie Puršlová GDVK,
Vladyslav Afanasiev GDVK, Františka Čapková ILU
Klára Smeykalová ILU, Šimon Fibrich ILU, Barbora Fránková




Projekt byl podpořen z Akademické grantové soutěže UMPRUM 2025.